Arginina – działanie, dawkowanie, efekty, opinie

Arginina jest aminokwasem, który jest jednym z głównych składników suplementów przedtreningowych. W ostatnich latach stała się bardzo popularna wśród osób regularnie uprawiających sport, zarówno dyscypliny siłowe jak i wytrzymałościowe. Jak działa arginina? Czy faktycznie zwiększa wydolność organizmu? Czy warto ją stosować? Postaramy się w poniższym artykule przybliżyć ten aminokwas.

Arginina – działanie

Arginina należy do grupy aminokwasów endogennych, czyli takich które naturalnie występują w naszym organizmie. Wykorzystanie argininy przez nasz organizm jest bardzo szerokie, co wiąże się z jej wszechstronnym zastosowaniem.

Arginina jest niezbędnym składnikiem w procesie wytwarzania tlenku azotu. Tlenek azotu odpowiada za rozszerzenie naczyń krwionośnych, proces ten jest bardzo ważny dla regulacji ciśnienia krwi oraz pracy serca. Dzięki zwiększonej objętości naczynia krwionośne są w stanie dostarczyć więcej składników odżywczych oraz tlenu do każdej komórki w organizmie. Na skutek tego procesu zostaje zwiększona wydolność podczas wysiłku fizycznego.

Arginina – efekty

Ze względu na fakt, że arginina jest niezbędnym czynnikiem w procesach odżywiania komórkowego i produkcji tlenku azotu, bierze udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie. Jej działanie jest wielopłaszczyznowe.

Arginina w ciągu ostaniach lat stała się przedmiotem wielu badań. Pozwoliło to na szersze spojrzenie na jej spectrum działania.

Liczne badania wykazują, że jest niezbędnym czynnikiem w procesie wytwarzania energii w mięśniach. Odpowiada za magazynowanie i transportowanie tlenku azotu, co jest bardzo ważne przy procesach metabolizmu mięśni. Właśnie z tego powodu jest popularnym suplementem w diecie sportowców i osób regularnie uprawiających sport.

Arginina jest ważnym aminokwasem dla naszego stanu zdrowia. Korzystnie wpływa na układ sercowo – naczyniowy. Powstający z niej tlenek azotu rozszerza i uelastycznia naczynia, dzięki temu może być bardzo pomocna w profilaktyce nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, arytmii i choroby wieńcowej.

Arginina wykazuje także silny wpływ na działanie grasicy, gdzie powstają limocyty, odpowiedzialne za odporność. Dlatego często uznawana jest za aminokwas poprawiający odporność.

Arginina bierze udział w procesie wydalania amoniaku z organizmu, który jest toksycznym dla wątroby produktem ubocznym przemiany materii.

W ostatnich latach arginina stała się jednym z głównych składników suplementów na potencję i zalecanych przy problemach ze wzwodem.

Główne właściwości argininy:

  • Wspomaga pracę serca
  • Zapobiega chorobom układu krążenia
  • Zwiększa wydolność organizmu
  • Opóźnia procesy zmęczenia
  • Jest silnym antyutleniaczem – opóźnia proces starzenia się
  • Oczyszcza organizm z amoniaku
  • Poprawia odporność
  • Pozytywnie wpływa na potencję

Arginina – dawkowanie

Arginina jest aminokwasem wytwarzanym w naszym organizmie dlatego teoretycznie nie ma potrzeby jej suplementacji. Z różnych jednak powodów czasem jest to wskazane. Jak przy każdym niedoborze składników odżywczych najlepszym ich źródłem jest prawidłowo, zbilansowana dieta.

Produkty bogate w argininę:

  • mięso
  • nasiona i orzechy
  • szpinak i soczewica
  • produkty pełnoziarniste
  • soja
  • owoce morza
  • jaja

Nie zawsze jednak nasz dieta jest odpowiednio zbilansowana, wtedy możemy uzupełnić niedobory z suplementów.

Najskuteczniejszą formą argininy jest postać naturalna, wolna – L-arginina, oznacza to, że zostanie lepiej przyswojona, lepiej wchłonie się do krwiobiegu, nie wymaga trawienia.

Dzienne spożycie argininy określa się na poziomie 4-6 g dziennie. Przyjmuje się, że ta dawka nie powoduje żadnych skutków ubocznych.

W suplementach producenci często zalecają dawkę 15 g dziennie. Argininę należy przyjmować przed i po treningu oraz przed snem, najlepiej na czczo lub dwie godziny po kolacji jeśli stosujemy ją na noc. Nie należy też łączyć argininy z innymi aminokwasami za wyjątkiem cytruliny, która jest przetwarzana w organizmie na argininę.

Działanie argininy wspomagają także witaminy z grupy B.

Należy też wspomnieć, że nie należy przyjmować argininy w sposób ciągły. Udowodniono, że najlepsze efekty suplementacji argininą uzyskuje się przy doraźnym lub cyklicznym stosowaniu.

Należy także pamiętać by kupując argininę nie należy kierować się wyłącznie ceną. Często preparaty tanie są wytwarzane według przestarzałych metod, ze słabej jakości surowców, bez kontroli jakości. Warto zaufać producentom, którzy maja wymagane certyfikaty i świadectwa jakości, oraz istnieją od wielu lat.

Arginina – opinie

Większość osób przyjmujących argininę dostrzega jej pozytywny wpływ. Dzięki właściwościom zwiększających wydolność organizmu, arginina jest bardzo popularnym suplementem wśród osób regularnie uprawiających sport. Z kolei wszechstronne działanie argininy ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie.

Arginina jest wciąż niedocenionym aminokwasem. Osoby przyjmujące argininę potwierdzają jej skuteczne działanie pro-zdrowotne.

Arginina – działanie, dawkowanie, efekty, opinie
5 (100%) 12 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *