Białko: wołowina czy kurczak – co wybrać?

Białko jest kluczowym elementem diety każdego sportowca, któremu zależy na budowaniu wartościowej muskulatury. Jeżeli chcesz skomponować jadłospis, starasz się dostarczyć najlepsze źródła protein. Czy lepiej wybrać wołowinę? Czy może kurczak jest lepszym rozwiązaniem?

Białko stanowi niezwykle ważny składnik codziennej diety, ponieważ jest materiałem budulcowym. Dostarcza wiele istotnych aminokwasów, które są niezbędne do budowania włókien mięśniowych. Tutaj jednak liczy się nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość. Jakość, od której zależy m.in. szybkość przyswajania cennych substancji odżywczych.

Mięso jako źródło białka

Powszechnie uważa się, że to białko pochodzenia zwierzęcego jest najbardziej wartościowe. Dlatego większość sportowców wybiera mięso, wzbogacając nim swój codzienny jadłospis. Trzeba jednak mieć świadomość, że mięso mięsu nie jest równe – różne części dostarczają zróżnicowaną ilość cennego białka.

Przywykło się sądzić, że mięso białe (np. pochodzące z drobiu) jest zdrowsze niż mięso czerwone (np. pochodzące z wołowiny). Czy to oznacza, że niezbędne proteiny należy pozyskiwać wyłącznie z kurczaka lub indyka? W praktyce okazuje się, że istotne znaczenie ma nie tylko gatunek zwierzęcia, ale również część ciała, z której pochodzi mięso. Inną zawartość białka i inny profil aminokwasowy będzie miała np. polędwica wołowa, a inny – antrykot. Podobnie jest w przypadku kurczaka.

  • Polędwica wołowa zawiera ok. 23 g białka na 100 g produktu.
  • Filet z piersi kurczaka zawiera ok. 24 g białka na 100 g produktu.
  • Schab dostarcza ok. 22 g protein na 100 g produktu.

Wybierasz mięso? Porównaj profil aminokwasowy

Zawartość białka w poszczególnych rodzajach mięsach jest ważna, ale nie najważniejsza. Musisz zwrócić przede wszystkim uwagę na aminogram, czyli udział poszczególnych aminokwasów. Może się bowiem okazać, że konkretna część mięsna zawiera mniej białka, jednak dostarcza znacznie więcej wartościowych aminokwasów wpływających na budowę muskulatury. Wówczas jej wybór wcale nie będzie złym rozwiązaniem w diecie sportowca.

profil-aminokwasowy-miesa

Jak wynika z powyższej tabeli, to wołowina charakteryzuje się lepszym profilem aminokwasowym w porównaniu z innymi rodzajami mięsa. Warto podkreślić fakt, że zawiera ona znacznie więcej aminokwasów rozgałęzionych, które odgrywają ogromną rolę w procesach anabolicznych. Wołowina dostarcza także więcej kwasu glutaminowego (formę L-glutaminy), który bierze udział w produkcji hormonów anabolicznych, przyspiesza regenerację mięśniową oraz zapobiega przetrenowaniu. Większa jest także zawartość argininy, która jest jednym z elementów stymulujących produkcję tlenku azotu.

Wołowina tak, ale z umiarem

Skoro więc wołowina jest bardzo dobrym źródłem białka dostarczającym odpowiedni profil aminokwasów, dlaczego nie wszyscy po nią sięgają? Jednym z powodów są koszty (wołowina jest kilkakrotnie droższa niż mięso z kurczaka), ale to nie jedyna przyczyna. Warto bowiem pamiętać, że wołowina – jako mięso czerwone – charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczów nasyconych. Badania naukowe wykazują, że spożywanie wołowiny w nadmiarze sprzyja wielu dolegliwościom układu sercowo-naczyniowego.

Nie należy jednak całkowicie rezygnować z wołowiny, tym bardziej że dostarcza wiele cennych składników odżywczych. Stanowi źródło wartościowych minerałów i witamin – szczególnie z grupy B. Ponadto dostarcza sporą ilość kreatyny, aczkolwiek niewystarczającą – dlatego warto wspomóc się odżywkami kreatynowymi.

Jak zatem pogodzić to wszystko? Rezygnować czy nie rezygnować z wołowiny? Okazuje się, że wystarczy zachować umiar. Nie ma potrzeby spożywać ją codziennie – wystarczy, że będziesz włączać ją do jadłospisu zamiennie np. z mięsem drobiowym.

A może odżywki białkowe?

Jeżeli zamierzasz ograniczyć spożycie wołowiny, możesz sięgnąć po odżywki białkowe wyprodukowane z w oparciu o białko wołowe. Jest to ciekawa alternatywa dla odżywek białkowych serwatkowych. Sprawdź działanie takich odżywek jak np. Scitec 100% Hydrolyzed Beef Isolate Peptides czy Olimp Gold Beef Pro-Tein.

Białko: wołowina czy kurczak – co wybrać?
5 (99.02%) 41 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *