Cykl kreatynowy – co musisz wiedzieć?

Kreatyna jest uważana za jeden z najważniejszych suplementów dla sportowców. To właśnie jej przypisuje się ogromną rolę w budowie wartościowej masy mięśniowej. By jednak suplementacja przyniosła oczekiwane efekty, cykl kreatynowy trzeba rozpocząć w odpowiednim momencie. Czyli kiedy?

To oczywiste, że zależy ci na jak najszybszym uzyskaniu zadowalających i widocznych efektów stosowania kreatyny. By jednak tak było, koniecznością jest odpowiednie przygotowanie organizmu. Sprawdź, o czym musisz pamiętać, chcąc maksymalnie wykorzystać potencjał drzemiący w kreatynie.

Cykl kreatynowy, czyli co?

Poprzez cykl kreatynowy rozumie się regularne przyjmowanie kreatyny przez okres 6-8 tygodni z uwzględnieniem przerwy w suplementacji trwającej także około 6-8 tygodni.

Wśród sportowców najbardziej rozpowszechniony jest model cyklu kreatynowego, który dzielony jest na 3 główne fazy:

  • faza nasycenia / wysycenia komórek – polega na przyjmowaniu bardzo wysokich dawek kreatyny,
  • faza podtrzymania – pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu kreatyny w komórkach,
  • faza przerwy – polega na zaprzestaniu zażywania kreatyny.

Warto jednak podkreślić, że istnieje także model uwzględniający ciągłe przyjmowanie kreatyny – bez rozróżniania na poszczególne fazy. Wiele osób uważa takie rozwiązanie za korzystniejsze, ponieważ w ich przypadku przynosi znacznie lepsze i widoczne efekty.

Można więc powiedzieć, że wybór modelu cyklu kreatynowego to wyłącznie kwestia indywidualna i całkowicie subiektywna.

Zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych

Jeśli chcesz rozpocząć cykl kreatynowy, w pierwszej kolejności musisz dokładnie przyjrzeć się swojemu codziennemu menu. Ważne jest, by wyeliminować złe nawyki żywieniowe. Podstawą jest przyjmowanie odpowiednio zbilansowanych posiłków, które będą bazowały na optymalnych porcjach i proporcjach makroskładników.

Jeśli spełnisz ten warunek, dopiero wtedy możesz rozpocząć cykl kreatynowy. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że suplementacja kreatyny nie idzie na marne i że faktycznie możesz spodziewać się oczekiwanych rezultatów.

Przy przyjmowaniu kreatyny, musisz pamiętać o dostarczaniu większej ilości płynów – nawet do 3-5 litrów dziennie. Zaleca się, by przyjmować ją w towarzystwie cukrów.

Cykl kreatynowy a doświadczenie treningowe

Zaleca się, by cykl kreatynowy rozpocząć wraz z pierwszym treningiem. Trzeba jednak mieć jednocześnie świadomość, że kreatyna nie zapewni natychmiastowych rezultatów. Przyjmuje się, że suplementacja pomaga osiągnąć widoczne efekty u osób trenujących regularnie co najmniej przez okres 3 miesięcy.

Organizm musi mieć czas na przystosowanie się do ćwiczeń oraz nowej diety wzbogaconej kreatyną. Aczkolwiek mniej więcej po 3 miesiącach mięśnie zdążą się przyzwyczaić do nowych bodźców w ramach treningu siłowego, wykazując gotowość do dalszych zmian wynikających z przyjmowania kreatyny.

Kto powinien rozpocząć cykl kreatynowy?

Cykl kreatynowy warto rozpocząć wówczas, gdy:

  • dążysz do rozbudowy masy mięśniowej – przyjmowanie kreatyny zapewni większą wytrzymałość oraz siłę mięśni, dzięki czemu możesz poddawać je silniejszym bodźcom przekładającym się na lepsze przyrosty masy;
  • zmagasz się ze stagnacją mięśniową – badania naukowe potwierdzają, że suplementacja kreatyną na nowo stymuluje mięśnie do rozwoju.

Jeśli decydujesz się na przyjmowanie kreatyny, pamiętaj o odpowiedniej porze suplementacji. Zaleca się zażywanie preparatów bezpośrednio po treningu – wówczas mięśnie są ukrwione.

Jakość odżywki kreatynowej ma znaczenie

Chcąc maksymalnie wykorzystać moc zamkniętą w kreatynie, należy zwrócić uwagę także na jakość odżywki.

Osobom, które rozpoczynają cykl kreatynowy, polecany jest przede wszystkim monohydrat kreatyny. Istnieje bowiem przekonanie, że przygodę z kreatyną najlepiej zaczynać od najprostszych form. Dopiero po pewnym czasie można przejść na bardziej zaawansowane formy, np. stacki kreatynowe.

Jeśli z pierwszego cyklu kreatynowego jesteś zadowolony, kolejny raz możesz wykorzystać ten sam suplement. Przy trzecim podejściu możesz wejść poziom wyżej, łącząc monohydrat z jabłczanem lub przyjmując sam jabłczan kreatyny.

Cykl kreatynowy – co musisz wiedzieć? 4.97/5 (99.38%) 32 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *