Jakie diety mogą zaszkodzić naszemu organizmowi?

Diety cud wcale nie są gwarancją uzyskania szczupłej sylwetki. Wręcz przeciwnie, takie drastyczne kuracje odchudzające mogą nam zaszkodzić. Na szybkim odchudzaniu najwięcej traci nasz organizm. Niedobory składników odżywczych bardzo często objawiają się w takich wypadkach łamliwością paznokci, wypadającymi włosami oraz zbyt wysuszoną skórą. Jak znaleźć dietę, która będzie dla nas całkowicie bezpieczna?

Niekiedy dopiero po latach okazuje się, że dana kuracja odchudzająca całkowicie rozregulowała nasz organizm. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że niektóre diety są nie tylko nieskuteczne, ale prowadzą do bardzo mocnego obciążenia organizm, stając się nawet przyczyną niebezpiecznych schorzeń.

Zanim rozpoczniesz odchudzanie

Przed rozpoczęciem kuracji odchudzającej warto wybrać się do lekarza w  celu przeprowadzenia podstawowych badań. Jeśli zamierzamy odchudzać się z pomocą dietetyka, specjalista z całą pewnością wyśle nas na analizę krwi oraz na sprawdzenie poziomu cholesterolu i cukru. Warto też zmierzyć swoje ciśnienie tętnicze krwi. Jeśli wyniki wyjdą nieprawidłowe, wówczas właściwie dobrana dieta może nam je skutecznie pomóc poprawić.

Kiedy zdecydujemy się na tak zwaną dietę cud, wówczas warto również po zakończeniu kuracji sprawdzić stan cukru, cholesterolu i zmierzyć ciśnienie. Niekiedy dietetycy zalecają także wykonanie badań hormonów tarczycy oraz enzymów wątrobowych. Jeśli bowiem nasza dieta była zbyt restrykcyjna, praca tych organów mogła zostać zaburzona.

Najgorsze diety świata

Niektóre kuracje odchudzające są w stanie wyrządzić wiele szkód w naszym organizmie. Lekarze specjaliści opracowali listę diet, które mogą być dla nas niebezpieczne. Nie oznacza to, że nie można ich stosować. Jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z takiej diety, wówczas musimy zdawać sobie sprawę, że nasz organizm może na nich ucierpieć. Co więcej, sięgając po jedną z takich kuracji, starajmy się, by w ten sposób odchudzać się jak najkrócej.

Dietetycy nie polecają zrzucania kilogramów na diecie Atkinsa. Ta kuracja odchudzająca została określona mianem „polskiej mutacji diety Kwaśniewskiego”. Dieta Atkinsa polega na spożywaniu bardzo tłustych potraw. Tłuszcz sprawia, że w przyszłości może dojść do niedotlenienia mięśnia sercowego, a to w skutek zmniejszenia się elastyczności tętnic. W diecie tej występuje również stosunkowo niewiele błonnika, a to dodatkowo wpływa na zwiększenie się poziomu cholesterolu. Kuracja Atkinsa może także wyrządzić wiele szkód naszej wątrobie, prowadząc do jej stłuszczenia lub innych niebezpiecznych zaburzeń.

Groźną dietą może okazać się również dieta Kopenhaska, chociaż trwa zaledwie trzynaście dni. Kuracja ta może przyczynić się do wystąpienia niedoborów pokarmowych. Zgodnie z założeniami tej diety każdego dnia do organizmu powinniśmy dostarczyć zaledwie czterysta kalorii, podczas gdy dorosła osoba potrzebuje ich około dwóch tysięcy. Konsekwencją tej kuracji odchudzającej mogą więc być następujące objawy: bóle głowy, uczucie osłabienia, omdlenia, irytacja. Dodatkowo dieta opiera się na spożywaniu ciągle tych samych produktów, co sprawia, że nasze menu staje się bardzo monotonne. Codziennie jadamy jajka, sałatę, mięso oraz pijemy kawę. Po zakończeniu takiej kuracji możemy schudnąć rzeczywiście kilka kilogramów, ale jest to zdaniem specjalistów raczej skutek odwodnienia niż spalenia tkanki tłuszczowej.

Groźne dla naszego zdrowia mogą być także tak zwane monodiety, które opierają się na jednym składniku. Do takich diet należy dieta kapuściana czy na przykład dieta Dukana. Mogą one prowadzić do niedoboru wielu substancji odżywczych.

Wpływ diet odchudzających na organizm

Zrzucanie nadprogramowych kilogramów nie zawsze jest w pełni bezpieczne. W skutek niewłaściwie dobranej diety może ucierpieć wiele ważnych organów: mózg, serce, wątroba, nerki oraz jelita.

Dla mózgu najbardziej szkodliwa jest dieta uboga w węglowodany. W czasie takiej kuracji umysł nie dostaje odpowiedniej porcji paliwa, a skutki niedoborów mogą bardzo szybko dać się nam we znaki. Zazwyczaj mogą się pojawić zaburzenia pamięci, koncentracji, problemy z myśleniem, a nawet osłabienie. Kiedy mózg ucierpi w trakcie odchudzania, wówczas bardzo często przerywamy kurację (odczuwamy ciągłe zmęczenie oraz ogólne rozbicie).

Diety, które dostarczają zbyt dużych ilości białka mogą z kolei mieć negatywny wpływ na tarczycę. W organizmie może rozwinąć się tak zwana kwasica, która jest procesem związanym z zakwaszaniem poszczególnych narządów. To z kolei bywa początkiem nadczynności lub niedoczynności tarczycy. W rezultacie odczuwamy nadmierną senność lub miewamy kłopoty ze snem.

W czasie odchudzania może dojść także do obciążenia nerek oraz jelit. Nerkom nie sprzyjają diety ze zbyt dużą ilością mięsa oraz tłuszczu. Taki jadłospis stosowany przez dłuższy czas może doprowadzić do niewydolności nerek. Z kolei jelita nie tolerują dużych porcji błonnika. Składnik ten może prowadzić do wzdęć. Zbyt niska zawartość tego składnika w diecie może prowadzić natomiast do zaparć. By uniknąć takich problemów warto pić dużo niegazowanej wody mineralnej.

Jakie diety mogą zaszkodzić naszemu organizmowi?
5 (100%) 4 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *