Leucyna buduje masę mięśniową?

Istnieje wiele aminokwasów, jednak tylko jeden wywiera tak ogromny wpływ na budowanie masy mięśniowej. Leucyna – bo o niej mowa – powinna zainteresować wszystkich sportowców, którym zależy na uzyskaniu imponującej muskulatury.

Istnieje wiele czynników, które wpływają na rozbudowę masy mięśniowej. Jednym z kluczowych elementów jest trening, ale tylko wspierany odpowiednią dietą. Odpowiednią w tym przypadku znaczy głównie bogatą w proteiny stanowiące źródło aminokwasów. Aminokwasów, wśród których znaczącą rolę odgrywa właśnie leucyna.

Leucyna – ważny aminokwas egzogenny

Leucyna należy do grupy aminokwasów egzogennych, a więc takich, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. By zapewnić jego podaż na odpowiednim poziomie, koniecznością jest dostarczenie jego źródeł z zewnątrz. Dlatego tak wielu sportowców sięga po odżywki z aminokwasami.

Leucyna działa na kilku płaszczyznach jednocześnie:

  • zwiększa wrażliwość mięśni na działanie insuliny,
  • wpływa na produkcję hormonów anabolicznych,
  • wspiera proces spalania tkanki tłuszczowej,
  • przeciwdziała katabolizmowi,
  • przyspiesza syntezę białek mięśniowych,
  • przyspiesza regenerację potreningową,
  • bierze udział w regulowaniu stężenia kortyzolu (hormonu stresu).

Jak leucyna wspiera budowę masy mięśniowej?

Tempo przyrostu masy mięśniowej zależy od kilku czynników. Zmienia się ono podczas wysiłku fizycznego, po jedzeniu, a także w fazie snu. Powszechnie uważa się, że nasilenie procesu prowadzącego do zwiększonej produkcji białek mięśniowych jest pobudzenie kinazy mTOR, czyli enzymu wpływającego na wzrost komórek, a którego aktywność zależy m.in. od stężenia leucyny. Zbyt mała ilość tego aminokwasu wskazuje na niską zawartość białka koniecznego do budowy mięśni, w efekcie czego nie dochodzi do aktywowania procesów anabolicznych. Dlatego należy dążyć do uzyskania wysokiego stężenia leucyny.

Skuteczność leucyny potwierdzona badaniami

By potwierdzić skuteczność leucyny i jej ważną rolę w procesie anabolicznym, przeprowadzono wiele badań. Wyniki jednego z nich jednoznacznie wskazują na istotne znaczenie tego aminokwasu w rozbudowie masy mięśniowej.

W badaniu wzięli udział mężczyźni, których podzielono na dwie grupy wiekowe. Obie otrzymywały płyny z różną ilością leucyny – odpowiednio 1,7 g oraz 2,8 g. Wyniki były następujące:

  • w grupie młodszych mężczyzn zaobserwowano wzrost stężenia aminokwasów we krwi już po 15 minutach od spożycia, zaś po 30 minutach osiągnęło ono swoją wartość szczytową,
  • w grupie starszych mężczyzn większą budowę masy mięśniowej odnotowano przy wyższych dawkach leucyny.

Leucyna w odżywkach białkowych – jaką wybrać?

Leucyna jest aminokwasem występującym w odżywkach BCAA. Obok niej, zawierają one pozostałe aminokwasy egzogenne wpływające na budowę muskulatury. Walina i izoleucyna w odpowiednich proporcjach, zapewniają nasilenie procesów anabolicznych, co przekłada się na budowę wartościowej masy mięśniowej. Co więcej, aminokwasy BCAA – w przeciwieństwie do innych – są bezpośrednio syntetyzowane w mięśniach, w efekcie czego rezultaty pojawiają się znacznie szybciej.

Wybierając odżywki z aminokwasami BCAA, musisz zwrócić szczególną uwagę na proporcje między składnikami.

leucyna : izoleucyna : walina = 2 : 1 : 1

Leucyna buduje masę mięśniową?
5 (99.52%) 42 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *