Martwy ciąg – jedno ćwiczenie, wiele korzyści

Martwy ciąg to jedno z nielicznych ćwiczeń, które od dawna wywołuje wiele kontrowersji. Ma mnóstwo przeciwników, dlatego wciąż jest niedoceniane. Warto jednak przekonać się do martwego ciągu – tym bardziej, że przynosi mnóstwo korzyści.

Martwy ciąg jest ćwiczeniem, które przyczynia się do budowy masy mięśniowej oraz siły mięśni. Dlatego zdaniem zwolenników stanowi wręcz fundament planów treningowych. Przeciwnicy są jednak zdania, że to ćwiczenie jest jednym z najbardziej kontuzjogennych.

Powody, dla których warto ćwiczyć martwy ciąg

Istnieje wiele powodów, dla których warto do planu treningowego włączyć martwy ciąg. Należąc do grupy ćwiczeń złożonych, działa wielokierunkowo. Chociaż przyczynia się głównie do rozwoju mięśni prostowników i mięśnia najszerszego grzbietu, tak naprawdę wszystkie mięśnie pracują dość intensywnie. Warto mieć świadomość, że wykonywanie martwego ciągu oznacza „zmuszenie” do pracy mięśni czworogłowych i mięśni dwugłowych ud, a także mięśni pośladkowych. Napinanie ich w szczytowej fazie przyczynia się do wzmocnienia i modelowania tych części ciała.

Mało kto ma świadomość, że poprawne wykonywanie martwego ciągu przyczynia się do zaangażowania mięśni brzucha. Wynika to z konieczności utrzymania dużego ciężaru, co stanowi duży bodziec do ich rozwoju.

Wykonywanie martwego ciągu to także dobra wiadomość dla osób będących w fazie redukcji. Ćwiczenie to zwiększa wydatek energetyczny treningu, co wpływa korzystnie na redukcję tkanki tłuszczowej.

Należy przy tym podkreślić, że martwy ciąg jest ćwiczeniem mającym też pozytywny wpływ na codzienne funkcjonowanie. Pozwala bowiem wzmocnić mięśnie obręczy barkowej, mięśnie dolnego odcinka kręgosłupa oraz mięśnie stabilizujące. Prawidłowe wykonywanie tego ćwiczenia ułatwia zachowanie poprawnej postawy oraz zmniejsza ryzyko występowania dolegliwości bólowych. Ponadto, dzięki wzmocnieniu mięśni grzbietu możliwe jest uniknięcie kontuzji wynikających z nieprawidłowej techniki podnoszenia ciężarów z podłogi.

Martwy ciąg jest bezpieczny

Zdaniem wielu osób martwy ciąg stanowi poważne obciążenie dla kręgosłupa, mogą skutkować nawet nagłym wypadnięciem dysku czy kontuzją kolan. Ponadto może przyczynić się do powstawania wielu problemów zdrowotnych – jeśli nie w najbliższej przyszłości, to z pewnością w starszym wieku.

Trudno się z tym nie zgodzić, ale… dotyczy to wyłącznie przypadków, kiedy martwy ciąg wykonywany jest niepoprawnie. Zdarza się to niestety bardzo często, ponieważ wiele ćwiczących osób stawia przede wszystkim na ilość, a nie na jakość. W praktyce oznacza to chęć podnoszenia coraz większych ciężarów z pominięcie techniki wykonywanego ćwiczenia.

Trzeba bowiem mieć świadomość, że martwy ciąg – jeśli jest wykonywany poprawnie technicznie – należy do jednych z najbardziej bezpiecznych ćwiczeń! Niewiarygodne? A jednak…

  • Martwy ciąg związany jest z koniecznością wykonywania naturalnych ruchów, do których przyzwyczajone jest ciało człowieka. Za każdym razem, gdy podnosimy np. zakupy z podłogi lub chcemy przemieścić krzesło lub inny domowy ciężar, wykonujemy nic innego jak właśnie martwy ciąg (inna kwestia, że w wielu przypadkach wykonywanie takich czynności domowych przebiega nieprawidłowo).
  • Martwy ciąg jest bezpieczny, ponieważ w najbardziej krytycznym momencie, tj. w chwili braku siły, ciężar można upuścić na ziemię bez żadnych konsekwencji zdrowotnych – w przeciwieństwie choćby do możliwości upuszczenia ciężaru podczas wykonywania przysiadów ze sztangą czy wyciskania ciężarów na klatkę piersiową na ławce prostej.

Warto więc najpierw opanować poprawną technikę wykonywania martwego ciągu, by w krótkim czasie zacząć osiągać korzyści z tego ćwiczenia. Stosując przy tym odpowiednio dobrane odżywki dla sportowców, przyrost wartościowej masy mięśniowej i siły mięśni gwarantowane.

Martwy ciąg – jedno ćwiczenie, wiele korzyści 5.00/5 (100.00%) 21 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *