Mięśnie brzucha i grzbietu – dlaczego warto je trenować?

Silne mięśnie brzucha i grzbietu odgrywają istotną rolę. O ile jednak większość osób sporo czasu poświęca na zrobienie „szcześciopaka”, tak mięśnie grzbietu są bardzo często bagatelizowane. Tymczasem to właśnie od ich siły zależy postawa ciała.

Zachowanie równowagi pomiędzy poszczególnymi partiami mięśni jest niezwykle ważne. Równowaga napięcia mięśni brzucha i mięśni grzbietu sprawia, że człowiek przyjmuje prawidłową postawę.

Skutki zachwianej równowagi napięcia mięśni brzucha i pleców

Zachwianie równowagi w napięciu mięśni brzucha i pleców ma wiele negatywnych konsekwencji. I tak:

  • wzmożone napięcie prostowników grzbietu przy zmniejszonych mięśniach brzucha skutkuje przodopochyleniem miednicy; dochodzi do zwiększenia się lordozy lędźwiowej
  • zbyt silne mięśnie brzucha i słabe mięśnie grzbietu skutkują tyłopochyleniem miednicy oraz pogłębieniem kifozy piersiowej.

Mięśnie brzucha i pleców ważne dla sprawności funkcjonalnej

Odpowiednio wytrenowane, a więc wzmocnione mięśnie brzucha i grzbietu wpływają na sprawność funkcjonalną organizmu. Jeżeli podczas trenowania innych grup mięśniowych, mięśnie brzucha i pleców nie będą odpowiednio napięte, wówczas istnieje znacznie większe ryzyko urazów, kontuzji i przeciążeń. Jest to bowiem związane z włączaniem się wielu ruchów kompensacyjnych.

Mięśnie brzucha i grzbietu zapewniają stabilność

Od stopnia wytrenowania (a więc i siły) mięśni brzucha i grzbietu zależy stabilność ustawienia ciała – zarówno podczas wykonywania codziennych czynności, jak i podczas realizowania planu treningowego.

Odpowiednio wzmocnione mięśnie brzucha i kręgosłupa zapewnia stabilność tułowia. Dzięki temu możliwe jest zapobieganie niebezpiecznemu wyginaniu się kręgosłupa w łuk.

Mięśnie brzucha zapewniają ochronę organom wewnętrznym

Mięśnie brzucha pełnią ważną funkcję ochronną, zabezpieczając organy wewnętrzne. Pozwalają na odpowiednie ich ułożenie oraz przeciwdziałają powstawaniu przepukliny.

Silne mięśnie brzucha odgrywają istotną rolę u osób podnoszących ciężary. W trakcie wykonywania ćwiczeń dochodzi bowiem do dużego wzrostu ciśnienia wewnątrz jamy brzusznej. Słabe mięśnie mogłyby spowodować przebicie przez trzewia ściany brzucha.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu

Skoro już wiesz, dlaczego tak ważne jest wzmacnianie mięśni brzucha i grzbietu, czas włączyć do planu treningowego odpowiednie ćwiczenia. Nie są one ani skomplikowane, ani męczące. Wystarczy na nie poświęcić kilka minut podczas każdego treningu, by dość szybko zauważyć wyraźne zmiany – pozytywne zmiany.

Rozpoczynając proces wzmacniania mięśni brzucha i grzbietu, należy zacząć od prostych ćwiczeń. W ten sposób uda się stworzyć fundament, który pozwoli na dalsze rozwijanie siły mięśni.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Ćwiczeń pozwalających na wzmocnienie mięśni grzbietu jest wiele. Poniżej prezentujemy tylko kilka wybranych. Pamiętaj, by wykonywać je regularnie i powoli, stopniowo wydłużając czas i ilość powtórzeń.

  1. Połóż się na brzuchu. Unieść nogi oraz tułów i wykonuj ruchy przypominające pływanie żabką.
  2. Stań w rozkroku. Pochyl się do przodu i na zmianę skręcaj tułów – raz do prawej kostki, raz do lewej kostki.
  3. Połóż się na brzuchu. Unieś wyprostowane nogi oraz ręce. Wytrzymaj w takiej pozycji dłuższy czas, wróć do pozycji wyjściowej i wykonaj jeszcze kilka powtórzeń.
  4. Stań w rozkroku. Pochyl się do przodu z wyprostowanymi ramionami – tak, by dotknąć podłogi. Pamiętaj, by nie schylać głowy – musi być cały czas uniesiona.
  5. Stań w rozkroku. Pochyl się ze skrętem, ręką dotykając przeciwległej kostki. Podczas tego ćwiczenia staraj się rozciągnąć mięśnie.
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha

Jako że większość sportowców znacznie większą wagę przykłada do mięśni brzucha, mnóstwo ćwiczeń wzmacniających tę partię jest doskonale znanych.

  1. Połóż się na plecach. Nogi ugnij w kolanach, stopy opierając o podłogę. Ręce spleć za głową, rozstawiając szeroko łokcie. Przyciągając górną część tułowia do góry, spinaj brzuch.
  2. Połóż się na plecach. Podnieś nogi do góry, oderwij łopatki od podłogi oraz napnij mięśnie brzucha. Jedną nogę opuść w dół, podnoszą drugą w górę – wykonując klasyczne nożyce.

Warto przy tym pamiętać, że najlepsze rezultaty pozwala osiągnąć wykonywanie powolnych i kontrolowanych ruchów – wbrew ciężarowi ciała. Istotą ćwiczeń jest przyjęcie odpowiedniej pozycji i wytrzymanie kilkanaście sekund, stopniowo zwiększając czas do 60 sekund i dłużej.

Mięśnie brzucha i grzbietu – dlaczego warto je trenować? 5.00/5 (100.00%) 17 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *