Odżywki przedtreningowe – co powinny zawierać?

Każdemu zależy na uzyskaniu jeszcze lepszych efektów treningowych. Problem w tym, że często pojawia się zmęczenie utrudniające realizację zaplanowanych ćwiczeń. Można temu zapobiec, stosując odpowiednie odżywki przedtreningowe. Sprawdź, jakie wybrać – kluczową rolę odgrywa skład.

Na rynku dostępnych jest wiele odżywek przedtreningowych. Z jednej strony pozwala to na wybór suplementu dostosowanego do potrzeb organizmu, ale z drugiej strony – trudno podjąć właściwą decyzję. Szczególnie, że część osób zupełnie nie ma świadomości, jakie składniki są kluczowe.

Zależy ci na wyborze odpowiedniej odżywki przedtreningowej? Oto lista składników (wraz z ich działaniem), na które warto zwrócić uwagę.

Bo liczy się skład…

Odżywka przedtreningowa musi dostarczać odpowiednie substancje, które dodają energii, pobudzają do działania oraz zwiększają siłę i wytrzymałość.

  • Beta alanina to aminokwas, który – choć nie jest typowym boosterem treningowym – wspiera rozwój masy mięśniowej. Stanowi główny składnik niezbędny w syntezie karnozyny, dlatego jest jednym z pożądanych elementów przedtreningówki.
  • Cytrulina należy do grupy aminokwasów, który – wraz z ornityną i argininą – odpowiada za cykl mocznikowy. Stanowi przy tym ważny prekursor syntezy tlenku azotu, pozwalając na uzyskanie tzw. efektu pompy mięśniowej.
  • Arginina jest aminokwasem znanym jako jeden z najważniejszych boosterów tlenku azotu. W efekcie przyczynia się do poprawy transportu metabolitów, przekładając się na szybszy wzrost masy mięśniowej. Natomiast biorąc udział w procesie syntezy białek, wspiera rozwój masy mięśniowej.
  • Cholina (znana również jako witamina B4) jest substancją zapewniającą znacznie lepsze przewodnictwo neuronowe, dzięki czemu wpływa korzystnie na układ nerwowy. Poprawia koncentrację oraz logiczne myślenie.
  • Glicyna należy do grupy aminokwasów biogennych. Chociaż nie wpływa bezpośrednio na masę mięśniową, stanowi ważny element odżywek przedtreningowych. Jej rola związana jest z zapewnieniem lepszego przewodnictwa informacji nerwowej. Przekłada się to na wydajniejsze zapamiętywanie.
  • Betaina to białkowy aminokwas stanowiący pochodną glicyny. Działanie tej substancji sprowadza się przede wszystkim do pobudzenia anabolizmu oraz zahamowaniu szkodliwego katabolizmu. Ponadto bierze udział w produkcji kreatyny ­ – jednej z ważniejszych substancji dla sportowców.
  • Agmatyna to substancja, której działanie wiąże się bezpośrednio z tlenkiem azotu. Ponadto przyczynia się do poprawy ukrwienia układu mięśniowego oraz wpływa pozytywnie na regenerację potreningową. Pomaga przy tym ograniczyć dolegliwości bólowe pochodzenia neurogennego.

Suplementy przedtreningowe

Odżywka przedtreningowa – dla wszystkich?

Teoretycznie nie istnieją jakieś szczególne przeciwwskazania związane z przyjmowaniem odżywek przedtreningowych. Warto jednak mieć świadomość, że tego rodzaju preparaty są szczególnie polecane osobom uprawiającym sporty siłowe, które:

  • chcą rozbudować aktualną muskulaturę
  • zamierzają zwiększyć siłę mięśni.

Wynika to z faktu przebiegu treningów. Są one bowiem nastawione na ćwiczenia z dużymi obciążeniami oraz bazują na stałej progresji ciężaru w kolejnych seriach.

Odżywki przedtreningowe – co powinny zawierać? 5.00/5 (100.00%) 14 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *