Suplementacja HMB – dla kogo?

Mówią, że wykazuje silne działanie antykataboliczne oraz wskazują na właściwości podobne do kreatyny. HMB to suplement dla sportowców, który – mimo że pojawił się ponad 20 lat temu – nadal budzi wiele kontrowersji. Sprawdź, czy jest to rozwiązanie dla ciebie.

Pod nazwą HMB kryje się hydroksumetylomaślan, który w formie suplementu dostępny jest od 1995 roku. Do jego głównych zadań zalicza się ochronę mięśni przed rozpadem – posiada więc właściwości antykataboliczne. Jednak jego rola nie ogranicza się wyłącznie do tego działania.

Dobroczynne właściwości HMB

HMB wykazuje wiele innych właściwości, które wpływają korzystnie na organizm. To świetne rozwiązanie w przypadku osób, które:

  • budują masę mięśniową – HMB sprzyja anabolizmowi
  • chcą obniżyć poziom „złego” cholesterolu
  • chcą zmniejszyć ryzyko infekcji – HMB poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego
  • chcą zredukować tkankę tłuszczową.

Dobra skuteczność suplementacji HMB tylko u początkujących?

Suplementacja HMB sprawdza się przede wszystkim u osób początkujących, tj. takich, które do tej pory nie miały styczności z intensywną aktywnością lub u których wystąpiła przerwa w ćwiczeniach i przyjmowaniu HMB.  Tak przynajmniej wynika z badań naukowych.

Osoby, które nie zażywały HMB i nie trenowały bądź miały  w treningach co najmniej 3-miesięczną przerwę mogą uzyskać duże przyrosty wartościowej masy mięśniowe przy jednoczesnej redukcji podskórnej tkanki tłuszczowej. Wielkość przyrostów szacowana jest na poziomie 1-2 kg w ciągu pierwszych 6 tygodni suplementacji, aczkolwiek wiele zależy nie tyle od dawki HMB, co od intensywności treningu oraz przestrzegania zasad dobrze zbilansowanej diety.

Biorąc pod uwagę te właściwości, HBM zbliżone jest działaniem do działania kreatyny.

Skuteczność HMB u osób trenujących regularnie

Te same badania naukowe zostały przeprowadzone również wśród wyczynowych sportowców i osób zażywających HMB dłużej. W ich przypadku nie zauważono większych zmian w składzie ciała. Wniosek wysnuwa się więc tylko jeden: HMB w przypadku osób trenujących dłuższy czas, suplementacja HMB właściwie nie ma większego znaczenia.

Olimp HMB Mega Caps 300 kap.
Olimp HMB Mega Caps 300 kap.
149,00 zł   145,00 zł



Jak dawkować?

Skuteczność HMB zależy m.in. od wielkości dawki. Zaleca się, by dzienna dawka wyniosła ok. 3 g w przypadku osoby dopiero rozpoczynającej swoje treningi. Nie ma sensu zwiększać porcji, ponieważ większe dawki wcale nie przyczyniają się do osiągnięcia znacznie lepszych rezultatów. Śmiałkowie mogą przeprowadzić taki eksperyment bez obaw – nadmiar składnika nie jest kumulowany w organizmie, lecz wydalany jest z moczem. Dzięki temu nie grozi przedawkowanie HMB i nie wiąże się to z żadnym działaniem niepożądanym.

Podsumowując…

HMB to najlepsze rozwiązanie dla osób, które:

  • dopiero rozpoczynają swoją przygodę z treningami i suplementacją,
  • mają dłuższą niż 3 miesiące przerwę w ćwiczeniach i w przyjmowaniu odżywek
  • chcą zbudować wartościową masę mięśniową
  • chcą zabezpieczyć mięśnie przed katabolizmem.

Osoby trenujące dłużej mogą spróbować połączyć suplementację HMB z kreatyną. Być może takie połączenie okaże się efektywniejsze?

Suplementacja HMB – dla kogo?
5 (99.59%) 49 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *