Trening aerobowy na masie? Czy to ma sens?

Trening aerobowy i trening przyspieszający budowę masy mięśniowej to dwa przeciwstawne rodzaje ćwiczeń. Aeroby służą redukcji, natomiast ćwiczenia siłowe sprzyjają rozwojowi masy mięśniowej. Okazuje się jednak, że obie formy można ze sobą pogodzić. Brzmi niedorzecznie i niewiarygodnie? A jednak…

Trening aerobowy prawie zawsze wiąże się ze spadkiem masy mięśniowej. Niemniej jednak wcale nie należy całkowicie zrezygnować z cardio. Wystarczy tylko pamiętać o kilku istotnych zasadach. Zasadach, które pozwolą uzyskać beztłuszczową masę mięśniową.

Obowiązkowy trening cardio

Okazuje się, że w trakcie treningu na masę wcale nie trzeba rezygnować z aerobów. Wręcz przeciwnie, takie ćwiczenia powinny być codziennością. Chodzi tutaj przede wszystkim o względy zdrowotne – lepiej pracuje serce, w efekcie czego wydajniejsza jest jego praca w przyszłości. Ponadto poprawiasz ogólną kondycję.

Nie musisz się przy tym obawiać, że twoja masa mięśniowa na tym ucierpi. Jeśli aeroby włączysz do planu treningowego i będziesz wykonywać je np. raz w tygodniu, mięśniom nic się nie stanie. Równie dobrze możesz ćwiczenia aerobowe podzielić treningiem siłowym – 10-15-minutowa rozgrzewka na bieżni oraz 10-15 minut po zakończeniu treningu na masę.

Chcesz ćwiczyć aeroby na masie? Zwróć uwagę na częstość akcji serca

Jeśli chcesz wykonywać trening aerobowy przy jednoczesnym treningu siłowym, musisz wziąć pod uwagę częstość akcji serca podczas aerobów. Warto bowiem mieć świadomość, że serce pracujące w różnym rytmie działa nieco inaczej na organizm.

I tak:

  • 50-60% HRmax – to trening o niedużej intensywności, w ramach którego spalisz niewielką ilość kalorii i który nie spowoduje znacznych ubytków w masie mięśniowej,
  • 60-70% HRmax – to trening o umiarkowanej intensywności, który – jeśli będzie trwał w sumie 30 minut (dzielony na dwie części) pozwoli uzyskać czystą beztłuszczową masę mięśniową,
  • 70-80% HRmax – to trening o dużej intensywności, który ma charakter treningu odchudzającego pozwalającego zredukować tkankę tłuszczową.

Skoro zależy ci na zbudowaniu wartościowej masy mięśniowej, najlepszą opcją dla ciebie jest zachowanie częstości akcji serca na poziomie 60-70% HRmax.

Czy trening interwałowy nie „zniszczy mięśni?

Część osób decyduje się na realizowanie treningu interwałowego, którego celem jest szybsza redukcja tkanki tłuszczowej. Obawiają się jednak, że doprowadzi to do spadku masy mięśniowej. Po części obawy te są słuszne, ale wystarczy odpowiednia dieta i dobrze dobrane odżywki dla sportowców (sprawdzone odżywki znajdziesz na https://www.megapower.pl), by uchronić masę mięśniową przed spadkiem.

Od treningu cardio rosną mięśnie!

To prawda, chociaż cały czas mówi się o redukcji tkanki tłuszczowej i negatywnego oddziaływania na masę mięśniową. Właściwie dobrany trening aerobowy jest w stanie pobudzić mięśnie do wzrostu. Przykład? Wystarczy przyjrzeć się sprinterom – ich mięśnie są mocno rozbudowane, co jest efektem sprintów – szybkich biegów na krótkim dystansie.

Trening cardio przyspiesza regenerację

Trening aerobowy oddziałuje na cały organizm, odpowiadając za przyspieszenie wielu procesów w nim zachodzących. Należą do nich między innymi procesy metaboliczne, które pozwalają na usunięcie z organizmu produktów rozpadu (metabolitów). To z kolei przyczynia się do przyspieszenia regeneracji. W efekcie mięśnie w znacznie krótszym czasie wracają do formy i są gotowe do kolejnego treningowego wyzwania, zaś sam cykl regeneracyjno-treningowy ulega przyspieszeniu.

Jeżeli więc wybierzesz odpowiednio dopasowany trening aerobowy na masie, możesz zacząć go traktować jako anaboliczny składnik całościowego planu treningowego.

Trening aerobowy na masie? Czy to ma sens? 4.98/5 (99.55%) 44 votes

2 myśli nt. „Trening aerobowy na masie? Czy to ma sens?”

  1. Bardzo dobry artykuł. Zawsze ćwiczę aeroby na rozgrzewkę i w połączeniu z antykatabolikami nie ma problemu z budową masą. Polecam stosować BCAA, które pozwala mięśniom szybko zregenerować się i odbudować uszkodzone włókna.

  2. A ja mam wątpliwości czy aeroby idą w parze z budową masy. Janek rozgrzewka to co innego niż trening areobowy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *