Zakwaszenie organizmu sportowca – czy wpływa na efektywność treningową?

Na efektywność treningową wpływa wiele czynników. Istotne znaczenie ma nie tylko poprawna technika wykonywanych ćwiczeń, liczba powtórzeń i serii czy odpowiednio dobrany zestaw. Duże znaczenie może mieć również właściwa dieta. Obfitująca w produkty spożywcze o działaniu zakwaszającym, stanowi spory problem.

Zakwaszenie organizmu kojarzy się przede wszystkim z zakwasami. Bolesność mięśni skutecznie utrudnia wykonywanie kolejnych ćwiczeń, co z kolei przekłada się na obniżenie efektywności treningowej. Trzeba jednak mieć świadomość, że zakwaszenie organizmu to coś więcej niż tylko zakwasy. Długotrwałe przesunięcie równowagi kwasowo-zasadowej w stronę kwasową, może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne.

Czynniki wpływające na zakwaszenie organizmu

Zakwaszenie organizmu to proces, który nasila wiele powiązanych ze sobą czynników. Intensywna aktywność fizyczna wraz ze zwiększoną podażą białka wpływa na ustrój zakwaszająco. Gdy do tego dołożymy spożywanie sporej ilości ryżu, kaszy, makaronów, okazuje się że dieta typowego sportowca jest silnie zakwaszająca. To jednak nie wszystko… Na przesunięcie równowagi kwasowo-zasadowej w kierunku kwasowości wpływa również nadmierny stres i używki (także wypijanie sporej ilości kawy).

Dlaczego zakwaszenie organizmu zmniejsza efektywność treningów?

Zakwaszenie organizmu objawia się wieloma charakterystycznymi symptomami. Przede wszystkim jest to ogólne osłabienie organizmu przekładające się na zwiększoną podatność na infekcje, wahania nastroju, senność, brak koncentracji. Są to objawy mogące negatywnie oddziaływać na efektywność treningową. Zmęczenie i osłabienie powoduje, że sportowiec ma mniej siły do ćwiczeń, co może przekładać się na wykonywanie ich z mniejszą starannością. A przecież nie chodzi o to, by „odbębnić” 60-minutowy trening, tylko postawić na poprawne wykonywanie ćwiczeń.

Zakwaszenie organizmu wpływa więc znacząco na obniżenie efektywności treningowej, jednak nie w sposób bezpośredni. Dlatego też należy skutecznie z nim walczyć, by plan treningowy pozwolił osiągnąć założone cele.

Zachować równowagę między intensywnymi treningami a okresem regeneracji

Intensywny wysiłek fizyczny pozwala osiągnąć założony cel, ale… trzeba umieć zachować umiar. Narażanie organizmu na nadmierną aktywność może doprowadzić do uciążliwych dolegliwości bólowych i silnego zmęczenia.

W momencie intensywnego treningu dochodzi do wzrostu kwasu mlekowego w mięśniach. W procesie rozpadu, powstają jony mleczanowe oraz jony wodorowe. Reszty kwasowe odpowiadają za utrudnienie przepływy sygnałów od mózgu do mięśni, w efekcie czego dochodzi do spowolnienia skurczów mięśniowych. Wywołuje do wiele dolegliwości, w tym nieprzyjemne uczucie zmęczenia i bolesność mięśni – szczególnie następnego dnia po zakończonym treningu.

Dlatego bardzo ważne jest, by utrzymać równowagę między intensywnymi ćwiczeniami a okresem regeneracji. Mięśnie muszą mieć czas odpocząć, by odzyskać siły, a jednocześnie by doszło do wyprowadzenia nadwyżek kwasu mlekowego.

Wsparcie suplementami dla sportowców

Z zakwaszeniem organizmu oraz jego skutkami można walczyć prawidłowo skomponowaną dietą oraz właściwie dobranymi suplementami dla sportowców. Istotną rolę odgrywa dostarczenie odpowiedniej dawki witamin i minerałów (sprawdź preparaty witaminowe). W walce z dolegliwościami bólowymi spowodowanymi nadmiarem kwasu mlekowego (a dokładniej – jonów wodorowych) pomagają również aminokwasy BCAA. Potwierdzają to badania naukowe, z których wynika, że związki te skutecznie radzą sobie z tzw. DOMS (zespołem opóźnionego bólu mięśniowego).

Zakwaszenie organizmu sportowca – czy wpływa na efektywność treningową?
5 (99.38%) 32 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *