ZMA – suplement niezbędny sportowcom?

Zależy ci na widocznych efektach treningowych, które przekładają się nie tylko na wzrost siły, ale przede wszystkim rozbudowę masy mięśniowej? Odkryj potencjał, który drzemie w ZMA. To połączenie, po które sięga wielu sportowców. Ale czy jest niezbędne?

ZMA to połączenie chelatów magnezu i cynku z witaminą B6. Wspólnie działają znacznie silniej, wykazując ogromny wpływ na budowanie wartościowej masy mięśniowej. Zabezpieczają przy tym organizm przed szkodliwymi skutkami przetrenowania i przeciążeń, a także urazami czy utratą apetytu.

  • Cynk – jest składnikiem wielu enzymów odpowiadających za regulowanie metabolizmu białek i węglowodanów. Wpływa na wydzielanie insuliny – hormonu o działaniu anabolicznym.
  • Magnez – odpowiada za normalizowanie rytmu serca. Bierze udział w procesie mineralizacji kości oraz uczestniczy (w postaci jonów) w przekazywaniu sygnałów w układzie nerwowym. Zapobiega także bolesnym skurczom mięśni.
  • Witamina B6 – ma wpływ na przemianę węglowodanów, tłuszczów i aminokwasów. Stanowi ważny element składowy niektórych hormonów, enzymów i prostaglandyn. Wpływa na lepsze przyswajanie cynku i magnezu.

Jak działa ZMA?

ZMA to kompleks, który szczególnie sprawdzi się u osób szukających naturalnych sposobów na podniesienie poziomu testosteronu. O tym, jak ważną rolę odgrywa wie każdy sportowiec. Jest niezbędny do budowania wartościowej masy mięśniowej oraz zwiększania siły i wytrzymałości.

Przemiana androstendionu w testosteron zachodzi bardzo powoli, jeśli w organizmie nie znajduje się dostateczny poziom cynku. Podobnie działają niedobory magnezu, dzięki któremu można uzyskać optymalne rezultaty przemiany androstendionu w testosteron. Stąd zachodzi konieczność dostarczenia do organizmu odpowiedniej ilości cynku, magnezu i witaminy B6, by proces przemiany przebiegał szybciej i wydajnie (tj. zapewniał produkcję testosteronu na wysokim poziomie).

ZMA ponadto:

  • poprawia jakość snu – co ma ogromne znaczenie w przypadku regeneracji potreningowej mięśni,
  • poprawia koncentrację – co przydaje się podczas wykonywania treningów,
  • zwiększa wydolność i siłę organizmu.

Działanie ZMA warto również określić pod kątem właściwości poszczególnych składników. Dlatego suplementy przyczyniają się do zapobiegania skurczom mięśni, łagodzenia dolegliwości bólowych w wyniku przetrenowania, zmniejszania katabolizmu białek.

Więcej na temat ZMA w artykuleZMA – działanie, dawkowanie, efekty, opinie

ZMA w odżywkach dla sportowców

Teoretycznie można połączyć zażywanie magnezu, cynku i witaminy B6, oczekując podobnych efektów. Takie rozwiązanie jest na pewno tańsze, ale … raczej mało skuteczne. Warto bowiem pamiętać, że substancje składające się na ZMA występują w formie chelatów. I to właśnie między innymi ona sprawia, że cynk, magnez i witamina B6 charakteryzują się właściwościami, z których korzyści czerpią sportowcy.

Oznacza to więc, że dla osiągnięcia zadowalających efektów, lepiej sięgnąć po gotową odżywkę. Większość producentów posiada w swojej ofercie suplementy bazujące na ZMA. Różnią się one przede wszystkim dawką. Które suplementy z ZMA warto wybrać?

  • Activlab ZMA – dzienna porcja dostarcza 25 mg cynku, 400 mg magnezu, 10,5 mg witaminy B6.
  • Olimp ZMA – jedna kapsułka dostarcza 10 mg cynku, 150 mg magnezu, 3,5 mg witaminy B6.
  • Trec ZMA Original w jednej dziennej porcji zamknięto 20 mg cynku, 300 mg magnezu, 7 mg witaminy B6.

Stosować czy nie?

Z ZMA jest jak z innymi suplementami dla sportowców. Nic nie stoi na przeszkodzie, by realizować cele treningowe bez żadnego wspomagania. Jeśli jednak preparat jest bezpieczny dla zdrowia i pozwala uzyskać lepsze rezultaty w krótszym czasie, warto.

Zawsze możesz postawić na „próbną” suplementację. Przyjmuj ZMA przez okres 3 miesięcy, by przekonać się o jakości działania.

ZMA – suplement niezbędny sportowcom?
5 (99.62%) 53 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *