Posiłek po treningu – dlaczego jest ważny?

Masz ułożony plan treningowy, który systematycznie realizujesz. Ciężko ćwiczysz, by osiągnąć założone rezultaty. Czy jednak faktycznie robisz wszystko, by zbudować wartościową masę mięśniową? Czy dbasz o odpowiednią dietę, dostarczając właściwą liczbę posiłków w określonych porach?

Organizm po treningu wymaga szczególnej opieki. Pozostawienie go bez posiłku to droga, którą nie należy podążać. Tymczasem sporo osób popełnia ten błąd, w efekcie czego trudno mówić o osiąganiu dobrych rezultatów treningowych.

Regeneracja zaczyna się zaraz po treningu

Zmęczone intensywnymi ćwiczeniami mięśnie wymagają regeneracji. Proces ten rozpoczyna się właściwie zaraz po zakończonym treningu. By jednak przebiegał sprawnie i bez żadnych zakłóceń, koniecznością jest dostarczenie do organizmu niezbędnych składników odżywczych.

Dieta w sporcie odgrywa niezwykle ważną rolę. Dlatego posiłek po treningu to pozycja obowiązkowa, bez której budowanie masy mięśniowej stanie się syzyfową pracą.

Wykorzystaj potencjał „okna anabolicznego”

Zaraz po zakończeniu treningu otwiera się tzw. okno anaboliczne. Jest to okres, w którym organizm jest w stanie maksymalnie efektywnie wykorzystać dostarczone mu składniki odżywcze. W tym czasie bowiem zgłasza on swoje zwiększone zapotrzebowanie na dodatkowy posiłek, dzięki któremu może otrzymać potężny zastrzyk cennych makroskładników.

Warto wykorzystać potencjał okna anabolicznego, by wspomóc proces regeneracji. Zapewniając organizmowi wszystkie brakujące składniki odżywcze, nie tylko regeneracja będzie szybsza. W krótszym czasie pojawią się oczekiwane rezultaty związane z wykonywaniem treningu na masę.

Zjedz posiłek w ciągu 15 minut

Zaleca się, by pierwszy posiłek zjeść właściwie od razu po treningu – nie później niż po 15 minutach. Wówczas zostanie on bardzo szybko przyswojony przez organizm, rozpoczynając w ten sposób proces regeneracji. I nie ma przy tym znaczenia, czy trening został wykonany rano czy wieczorem – w żadnym z przypadków nie można go pomijać.

Kolejny posiłek po 60-90 minutach

Posiłek po treningu spożyty niemal bezpośrednio to jednak nie koniec. Kolejną porcję pożywienia należy dostarczyć w ciągu 60-90 minut po zakończeniu ćwiczeń. Dzięki temu można maksymalnie wykorzystać właściwości okna anabolicznego, które utrzymuje się średnio do 2 godzin po zakończonym treningu.

Brak pożywienia niszczy mięśnie

Czy wiesz co stanie się, gdy pominiesz posiłek po treningu? Brak substancji odżywczych dostarczonych „z zewnątrz” sprawi, że organizm będzie pobierał je od siebie. W efekcie „zje” mięśnie, które są doskonałym źródłem białka. Pogłębi to katabolizm, czyli spalanie podskórnej tkanki tłuszczowej oraz redukcję masy mięśniowej.

Jaki posiłek po treningu?

Bezpośrednio po ćwiczeniach dochodzi do spadku poziomu glukozy we krwi, co nasila proces katabolizmu. By doprowadzić do jego zahamowania, trzeba dostarczyć odpowiednią porcję węglowodanów. Niezbędna jest także podaż białka, dzięki czemu organizm nie będzie czerpał protein z mięśni. Tutaj świetnie sprawdzą się gotowe odżywki białkowe dla sportowców – dobrym rozwiązaniem są izolaty, które charakteryzują się krótkim czasem wchłaniania.

Jako drugi posiłek, możesz przygotować dietetyczne spaghetti. Poniżej przepis, który można wykorzystać. Równie dobrze możesz skorzystać z innych przepisów dostępnych w serwisie .

Składniki:

  • 250 g mielonego mięsa z indyka
  • 200 g makaronu spaghetti,
  • puszka przecieru pomidorowego,
  • 2 ząbki czosnku,
  • cebula posiekana w kostkę,
  • przyprawy,
  • oliwa z oliwek.

Przygotowanie:

Cebulę i czosnek przeciśnięty przez praskę należy podsmażyć na oliwie, a następnie dodać mięso i smażyć przez 10-15 minut. Po upływie tego czasu należy dodać przecier pomidorowy (można zalać 1/4 szklanki wody) i doprawić przyprawami. Po odparowaniu i zgęstnieniu sosu, należy dodać makaron. Po ułożeniu na talerzu, posypać świeżą natką pietruszki.

Posiłek po treningu – dlaczego jest ważny?
5 (99.59%) 49 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *