Insulina – pomaga budować mięśnie?

Trenujesz na siłowni, chcąc uzyskać atrakcyjną muskulaturę. Zależy ci jednak na szybszych i spektakularnych efektach, dlatego poszukujesz rozwiązań „wspomagających”. Sprawdź, jak działa insulina, która – jak pokazują badania naukowe – należy do grupy hormonów anabolicznych.

Odkrycie insuliny w 1921 roku okazało się być przełomem. W pierwszym okresie hormon ten pozyskiwano poprzez ekstrakcję białek z trzustki świń lub bydła. Nie była to jednak doskonała metoda, ponieważ insulina charakteryzowała się dużym zanieczyszczeniem innymi białkami, a ponadto wywoływała u niektórych pacjentów reakcje alergiczne. Obecnie, dzięki technice rekombinacji, możliwe jest uzyskanie czystej insuliny – identycznej z tą produkowaną przez organizm ludzki.

Anaboliczne działanie insuliny

Insulina jest ważnym hormonem – z punktu widzenia osób dążących do uzyskania wartościowej muskulatury. Ułatwia przedostawanie się aminokwasów do mięśni, działając anabolicznie. Pobudza syntezę białek, z których powstaje masa mięśniowa.

Warto jednak wiedzieć, że nowsze prace naukowe ukazują wpływ insuliny na produkcję białek mięśniowych poprzez zwiększenie stopnia uwodnienia komórek. Dzieje się tak w efekcie stymulowania przez insulinę pompy jonowej, co skutkuje szybszym napływem do komórki jonów sodu, potasu i chloru. Prowadzi to do „obrzmienia”, co z kolei przyspiesza proces syntezy białek.

Ponadto insulina działa synergicznie do innych hormonów o właściwościach anabolicznych, tj. hormonu wzrostu oraz testosteronu. Dlatego wielu sportowców decyduje się na stosowanie kombinacji preparatów insuliny, testosteronu i hormonu wzrostu w celu uzyskania masywnego przyrostu masy mięśniowej.

By wzmocnić anaboliczne właściwości insuliny

Jeżeli chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał drzemiący w insulinie jako hormonie anabolicznym:

  • spożywaj 5-6 posiłków dziennie o regularnych porach przyrządzonych ze składników o średnim indeksie glikemicznym,
  • zawsze spożywaj posiłek po treningu – najpóźniej w ciągu 30 minut,
  • przed treningiem zafunduj organizmowi posiłek o średnim indeksie glikemicznym – w ten sposób zapewnisz stały dopływ energii do pracujących mięśni.

Zadbaj również o to, by po treningu organizm otrzymał odpowiednią porcję aminokwasów. W tej roli świetnie sprawdzą się suplementy zawierające aminokwasy.

Insulina – jej „mroczna” strona…

Żeby nie było tak optymistycznie, insulina posiada również swoją „mroczną” stronę. Jej oblicze poznają przede wszystkim osoby odchudzające się. Jeśli wypowiadasz wojnę zbędnym kilogramom, insulina jest tym czynnikiem, który może utrudniać osiągnięcie celu.

Hormon ten skutecznie blokuje lipazę – enzym ułatwiający rozkład tłuszczu w organizmie. Spożywanie napojów z dodatkiem węglowodanów w trakcie treningu aerobowego ukierunkowanego na spalanie tkanki tłuszczowej to częsty błąd popełniany przez osoby odchudzające się. Zawarty w napojach cukier spowoduje, że organizm nie będzie czerpał energii zgromadzonego w tkance tłuszczowej. Wyjątek stanowi intensywny trening na siłowni – tutaj węglowodany są wskazane, by uzupełnić ubywające zapasy glikogenu mięśniowego.

Insulina – pomaga budować mięśnie?
5 (99.71%) 69 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *