Aminokwasy – działanie, dawkowanie, efekty, opinie

Aminokwasy pełnią w organizmie bardzo istotną rolę – bez nich nie byłoby możliwe funkcjonowanie komórek w ogóle. Biorąc jednak pod uwagę właściwości tych związków, ogromne znaczenie odgrywają w diecie sportowców. Dowiedz się dlaczego.

Aminokwasy uważane są za podstawowy element budulcowy białek. Można wyróżnić:

  • aminokwasy endogenne – takie, które organizm jest w stanie samodzielnie wyprodukować
  • aminokwasy egzogenne – takie, które muszą być dostarczone z zewnątrz, np. w formie suplementów, wraz z pożywieniem.

Aminokwasy – działanie

Chociaż aminokwasy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego żywego organizmu, ich działanie ma ogromne znaczenie we wszystkich procesach fizjologicznych bezpośrednio związanych z aktywnością fizyczną. Stanowią cenne źródło energii, a jednocześnie wpływają na lepszą jakość procesów regeneracji oraz skracają czas powrotu organizmu do sprawności.

Z punktu widzenia sportowców, działanie aminokwasów wiąże się bezpośrednio z anabolizmem. Jak wynika z prowadzonych badań, systematyczne dostarczanie tych związków chemicznych może spowodować przyspieszenie syntezy białka nawet o 60%.

Aminokwasy – dawkowanie

Ciężko określić ilość przyjmowanych aminokwasów, ponieważ dawkowanie uzależnione jest od rodzaju konkretnej substancji. Przykładowo:

  • aminokwasy BCCA należy przyjmować w dawce ok. 16 mg na 1 kg masy ciała
  • glutaminę należy dawkować 5-10 g dziennie
  • dawka cysteiny wynosi 200-300 mg.

Aminokwasy – efekty stosowania

Dieta bogata w aminokwasy przekłada się na widoczne rezultaty. Ich podaż na odpowiednim poziomie pozwala zwiększyć przyrost masy mięśniowej. Jak pokazują badania naukowe, połączenie diety dostarczającej sporą porcję cennych aminokwasów z intensywnym wysiłkiem fizycznym, jest w stanie podnieść procesy anaboliczne nawet o 40% (w porównaniu z osobami niećwiczącymi).

Aminokwasy – opinie

Jeśli chodzi o aminokwasy, opinie wśród większości sportowców są pozytywne. Dotyczą jednak przede wszystkim odżywek aminokwasowych. Ich regularne przyjmowanie przyczynia się do zwiększenia masy mięśniowej, zmniejszenia ryzyka katabolizmu oraz przyspieszenia regeneracji potreningowej.

Aminokwasy – działanie, dawkowanie, efekty, opinie
5 (100%) 20 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *