Kreatyna – działanie, dawkowanie, efekty, opinie

Kreatyna jest jednym z najbardziej popularnych i najczęściej stosowanych suplementów przez sportowców. Czemu zawdzięcza tak dużą sławę? Czy faktycznie przynosi oczekiwane efekty? Dowiedz się więcej.

Kreatyna jest substancją chemiczną, która naturalnie występuje w organizmie człowieka. W przypadku osób intensywnie trenujących jej ilość jest za mała, aby w wyraźny sposób mogła wpłynąć na efekty treningowe. Stąd zachodzi konieczność suplementacji.

Kreatyna – działanie

Kreatyna działa na kilku płaszczyznach jednocześnie. Jej główna rola sprowadza się do gromadzenia energii w mięśniach – dlatego im wyższa zawartość tej substancji, tym więcej energii sportowiec może wykorzystać. Ponadto kreatyna bierze udział w syntezie cząsteczek białka (działanie anaboliczne) oraz przyspiesza regenerację potreningową.

Kreatyna – dawkowanie

Chociaż jeszcze jakiś czas temu stosowano uniwersalną dawkę 5 g kreatyny dziennie, takie dawkowanie nie jest wysoce efektywne dla każdego. Dlatego obecnie zaleca się stosować „metodę ładowania” – jej istotą jest przyjmowanie 0,3 g kreatyny na 1 kg masy ciała przez okres 5 dni. Najlepiej, jeśli dobową dawkę podzieli się na 3-4 porcje.

Kreatyna – efekty

Kreatyna przyjmowana w formie suplementów przynosi zadowalające rezultaty:

  • pomaga w uzyskaniu lepszych przyrostów masy mięśniowej
  • zwiększa wydolność organizmu
  • zwiększa wytrzymałość i siłę mięśni.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że efekty mogą być różne, m.in. w zależności od stosowanego preparatu. Powszechnie uważa się, że najlepsze rezultaty pomaga uzyskać przyjmowanie stacków kreatynowych.

Kreatyna – opinie

Sportowcy stosujący kreatynę potwierdzają jej działanie. Widoczne rezultaty najczęściej pojawiają się na skutek stosowania tzw. metody ładowania lub w przypadku cyklu kreatynowego trwającego 28 dni.

Kreatyna – działanie, dawkowanie, efekty, opinie
5 (100%) 16 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *